antysop.info

Materiały do radia => Zespoły => Wątek zaczęty przez: Techminator w Wrzesień 20, 2022, 23:55:43

Tytuł: Breakout "70A"
Wiadomość wysłana przez: Techminator w Wrzesień 20, 2022, 23:55:43
Breakout

Jubileuszowa edycja albumu zespołu Breakout pt.  70a wydana na czarnej płycie CD z okazji 65-lecia Polskich Nagrań. Jest to drugi studyjny album grupy Breakout wydany w 1970 roku.

To klasyka polskiego bluesa. Wszystkie utwory zostały napisane przez Tadeusza Nalepę, zaś teksty napisali: Bogdan Loebl, oraz Franciszek Walicki (pod pseudonimem Jacek Grań). W składzie grupy pojawiają się dwaj znakomici muzycy: Włodzimierz Nahorny i Józef Skrzek.

Tadeusz Nalepa wspominał tak pracę nad płytą: odkryciem muzycznym okazał się dziewiętnastoletni bardzo dobry pianista i basista Józef Skrzek. Współpraca z nim i Włodkiem Nahornym była bardzo ważnym przeżyciem w mojej karierze. Gdzie te czasy i ci muzycy, kiedy płytę nagrywało się w ciągu tygodnia?  Na płycie znajduje się wiele wyjątkowych i ponadczasowych kompozycji, a wśród nich:  Piękno,  Nie znasz jeszcze życia,  Dziwny weekend czy  Skąd taki duży deszcz. Piękna muzyka i świetne, mądre teksty, a wszystko to w oryginalnym winylowym brzmieniu. Po prostu stary, dobry blues...

Tę płytę trzeba mieć w swojej płytotece!

Kika miesięcy po dobrze przyjętym debiucie "Na drugim brzegu tęczy", grupa Breakout opublikowała jego następcę, album "70a". Longplay nagrany został w nieco zmienionym składzie - basistę Michała Muzolfa zastąpił Józef Skrzek, późniejszy założyciel SBB i członek grupy Niemen. Nie wpłynęło to jednak znacząco na graną przez zespół muzykę. Pewna nowość pojawiła się natomiast w warstwie wokalnej. O ile na debiucie wszystkie utwory śpiewała Mira Kubasińska, tak tutaj często wyręcza ją Tadeusz Nalepa. Co wychodzi albumowi zdecydowanie na korzyść.

Gitarzysta zaśpiewał w czterech utworach o zdecydowanie bluesrockowym charakterze - "Skąd taki duży deszcz", "Taką drogę", "Piękno" i "Nie znasz jeszcze życia". To zarazem najlepsze fragmenty albumu, ze świetnymi partiami gitary i takąż grą sekcji rytmicznej, a także klimatem, którego nie powstydziłyby się brytyjskie grupy w rodzaju Fleetwood Mac, Free czy Ten Years After. W "Nie znasz jeszcze życia" dodatkowo pojawia się jeszcze partia fletu (w wykonaniu Włodzimierza Nahornego, który ponownie wsparł grupę), za sprawą której kawałek wywołuje skojarzenia z wczesnym Jethro Tull. Trzy pierwsze wyznaczyły natomiast kierunek, w jakim zespół poszedł na kolejnych albumach.

Pozostałe utwory zawarte na "70a" są natomiast kontynuacją debiutu. Słyszymy w nich zatem archaiczny, bigbitowy śpiew Miry (czasem w duecie ze śpiewającym w tej samej konwencji Nalepą), który sprawia, że ciężko przez nie przebrnąć. A szkoda, bo pod względem muzycznym są całkiem interesujące. I bardzo różnorodne: od zadziornego, niemal hardrockowego "Przemijanie" (z rewelacyjnym, jazzującym fragmentem instrumentalnym, będącym popisem sekcji rytmicznej i grającego na saksofonie Nahornego), przez piosenkowo-psychodeliczno-jazzujący "Dziwny weekend", po inspirowany muzyką hiszpańską "Zapraszamy na korridę" i łączący polską muzykę ludową z rockiem "Przestroga".

Na "70a" zespół został uchwycony w rozkroku, pomiędzy psychodeliczno-bigbitowym stylem debiutanckiego "Na drugim brzegu tęczy", a bluesową ścieżką kontynuowaną później na "Blues" i kolejnych albumach. Prawdopodobnie właśnie dlatego longplay pozostaje w cieniu dwóch, pomiędzy którymi został wydany. Moim zdaniem nie do końca słusznie. Bluesowe fragmenty "70a" spokojnie mogą konkurować z zawartością "Blues", a dzięki nim album jako całość jest bardziej interesujący od debiutu. Szkoda tylko, że pozostałe nagrania tak wiele tracą przez irytujące partie wokalne.

Paweł Pałasz

1. Skąd taki duży deszcz
2. Przemijanie
3. Dziwny weekend
4. Taką drogę
5. Zapraszamy na korridę
6. Piękno
7. Nie znasz jeszcze życia
8. Przestroga

Bass - Józef Skrzek
Drums - Józef Hajdasz
Guitar, Vocals - Tadeusz Nalepa
Saxophone, Flute - Włodzimierz Nahorny
Vocals - Mira Kubasińska

https://www.youtube.com/watch?v=OpiPes3XPOg