Ostatnie wiadomości

Strony: 1 ... 8 9 [10]
91
Zespoły / THE SMITHS - THE QUEEN IS DEAD (1986/2011)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 19, 2023, 22:34:14  »
THE SMITHS

Jedno z największych arcydzieł alternatywnego rocka, trzeci album The Smiths 'The Queen Is Dead'!!!

FA

W ostatnich dniach temat śmierci Elżbiety II nie schodzi z czołówek serwisów informacyjnych wszelkiego typu. Wiele się o niej pisze i mówi, choć niekoniecznie w kontekście wpływu na popkulturę. A ten był przecież ogromny. Weźmy tylko samą muzykę rozrywkową. Grupy Gentle Giant czy Queen nagrały swoje interpretacje hymnu "God Save the Queen", który przez ostatnie dekady kojarzył się wyłącznie z tą jedną królową, zaś własne utwory jej poświęcone stworzyli m.in. The Beatles, Sex Pistols czy The Smiths. Dwóch ostatnich zdecydowanie nie można nazwać pochlebnymi - stanowią niezawoalowaną krytykę monarchistycznego ustroju. W tym samym czasie, gdy w rządzonej przez komunistów Polsce każda piosenka przed publikacją lub emisją musiała zostać dopuszczona przez cenzurę, na Zachodzie można było bez konsekwencji śpiewać o czymkolwiek. Nawet oskarżać cieszącą się powszechnym szacunkiem głowę państwa o faszystowski reżim i odmawiać jej człowieczeństwa, jak czynili Pistolsi, albo zdecydowanie przedwcześnie zapowiadać jej śmierć, co zaproponiwali Kowalscy.

To niepowtarzalny moment, aby napisać parę słów o "The Queen Is Dead" - trzecim i zarazem najpopularniejszym albumie The Smiths, jednego z najbardziej istotnych przedstawicieli ejtisowego niezalu, co nie przeszkadzało mu odnosić komercyjnych sukcesów. Tytułową frazę zaczerpnięto z kontrowersyjnej powieści Huberta Selby'ego, "Piekielny Brooklyn". Longplay wypełnia dziesięć melancholijnych, lekkich i bezpretensjonalnych piosenek, w których nadrzędną rolę pełni zawsze wyrazista melodia, doskonale wkomponowana w harmoniczno-rytmiczną podstawę. Popowa przebojowość tych kawałków nie ogranicza się do refrenów, które zwykle nie są jakoś szczególnie wyeksponowane. Kompozytorsko jest tu dokładnie tyle i tylko, a może aż tyle, ile należałoby oczekiwać od dobrego popu. W kwestii wykonania z reguły najwięcej uwagi poświęca się warstwie wokalnej. Śpiew Morisseya jest na pewno sporym atutem grupy - przyjemny pod względem barwy, całkiem wszechstronny (nigdy jednak nie przekracza granicy eksperymentu), charakteryzujący się dużą swobodą, a przy tym bardzo staranny. Nie mniej istotnym filarem zespołu jest jednak Johnny Marr, którego partie gitarowe wypadają naprawdę błyskotliwie na tle reszty jangle popu. A przecież muzyk gra tu też na klawiszach, marimbie i odpowiada za smyczkowe aranżacje, co udanie dopełnia brzmienia. Bardzo ważny okazuje się także wkład basisty Andy'ego Rourke'a, który dostarcza wielu udanych harmonii. Jedynie bębniarz Mike Joyce nie wydaje się robić nic szczególnego, ale wystarczająco dobrze wywiązuje się ze swojego zadania.

Niemal każdy z zawartych tu utworów brzmi jak klasyk alternatywnego popu czy jak tam nazwiemy stylistykę grupy. Trochę jak na składance leci tu hit za hitem. Tytułowy otwieracz "The Queen Is Dead" to prawdopodobnie najbardziej intensywny, zajadły kawałek w dorobku The Smiths, a jednocześnie wciąż świetna piosenka pop o znakomitej melodii. "Frankly, Mr. Shankly" to już żartobliwy dwuminutowa miniatura, posiadająca sporo uroku. Lubię ten kawałek, jednak na płycie wydaje się pełnić przede wszystkim rolę mniej emocjonującego przerywnika, poprzedzającego kolejnego mocarza - "I Know It's Over" to jedna z ładniejszych, najbardziej przejmujących ballad minionego stulecia, w której udało się uniknąć lukru i kiczu. W podobnym stulu utrzymany jest następny "Never Had No One Ever", gdzie jednak ciężar wydaje się przeniesiony z emocjonalności na klimat, nieco oniryczny, co podkreślają idealnie wtopione w brzmienie klawisze. Kończący pierwszą stronę winyla "Cemetry Gates" wprowadza brzmienie gitary akustycznej, jednak najbardziej błyszczy tu bas. To jednak tylko jeszcze jeden przyjemny drobiazg, który nie wyróżnia się szczególnie na tle całości.

Drugą połowę albumu otwierają dwa nagrania, które promowały go na singlach. "Bigmouth Strikes Again" to jeden z najbardziej energetycznych i zapewne też najszybciej zapadających w pamięć kawałków na płycie, natomiast zdecydowanie wolniejszy "The Boy with the Thorn in His Side" wyróżnia się największym bogactwem instrumentalnym oraz kolejną zgrabną melodią. Mimo tych zalet, na singlach widziałbym raczej dwa ostatnie nagrania. "There Is a Light That Never Goes Out" to najpewniej absolutny szczyt tego albumu pod względem melodycznym. Świetnie wyszło tu zestawienie melancholii z całkiem żwawym tempem, a mimo ogólnej prostoty, nie można odmówić kunsztu aranżacyjnego. "Some Girls Are Bigger Than Others" to jeszcze jedna świetna melodia i być może najlepsze partie gitarowe na płycie. Od całości poziomem, a trochę też stylistyką, odstaje natomiast "Vicar in a Tutu", w którym nieco rażą elementy staromodnej stylistyki rockabilly. Nie przystoją tu tym bardziej, że cała reszta albumu w 1986 roku brzmiała bardzo współcześnie, a i dzisiaj nie straciła na aktualności. Wpływ The Smiths jest przecież cały czas silnie odczuwalny w około-rockowym niezalu.

O ile tytuł "The Queen Is Dead" spełnił się dopiero przed paroma dniami, 36 lat po premierze, to zawarta tu muzyka była aktualna przez cały ten czas i pewnie jeszcze długo się to nie zmieni. Longplay The Smiths niewątpliwie należy do najbardziej znaczących dzieł w dziejach fonografii. Natomiast czysto subiektywnie nie jest to najbliższa mi stylistyka, skąd pewna rezerwa w ocenie.

Paweł Pałasz

The “imperial phase” is a nifty concept coined by Neil Tennant of the Pet Shop Boys that describes the point in a pop performer’s career arc when they can do no wrong—that Midas-touch stretch when creative risks and commercial heights keep peaking. Signaled by its aptly regal name, The Queen Is Dead is when the Smiths crest into their own imperial moment. Morrissey’s words and delivery were never more deftly idiosyncratic or grandly moving; Johnny Marr’s guitar overflows with sparkling melody while his arrangements sustain a balance between spareness and intricacy. Rhythm section Andy Rourke and Mike Joyce supply foundation and frolic, proving once again how indispensable they were to the group’s magic. For believers, the release of The Queen Is Dead in June 1986 proved that the Smiths were the greatest group in the world.

Trouble was, there weren’t that many believers in those days. Imperial in their own minds, the Smiths could never convince enough of the pop public to agree with them that they were the crucial group of their era. It’s now so commonplace to bracket the Smiths and the Beatles together that you forget just how marginal Morrissey and his minions were in their time.

Because they believed in the Top 40 as pop culture’s central arena, the Smiths reactivated the ’60s practice of releasing lots of non-album singles. But they never came close to dominating the chart like the Beatles or the Stones. After a flurry of good-sized hits at the start of their pop career, by 1985 their singles had fallen into a disappointing pattern. Fan sales would propel “How Soon Is Now,” say, or “Shakespeare’s Sister” into the lower middle of the chart—but then the single would quickly plummet, its rapid exit seemingly hastened by the group’s appearances on “Top of the Pops,” where Morrissey’s ungainly dancing felt mesmerizingly subversive to fans but grotesque to regular eyes.

Increasingly grandiose and paranoid, the singer alleged there was a conspiracy of radio silence to suppress his profoundly serious lyrical content in favor of the trite and trivial. “In essence, this music doesn’t say anything whatsoever,” he declared of the competition. “It’s an absolute political slice of fascism to gag the Smiths.” A month after the release of The Queen Is Dead, the quartet threw down the gauntlet with non-album single “Panic,” whose war-cry chorus proposed to “hang the blessed DJ” for constantly playing music that “says nothing to me about my life.” Along with the broadcast media, the band blamed its record company, Rough Trade, for a perceived weakness on the promotional front. Geoff Travis, sorely tried boss of the illustrious independent label, remarked waspishly that Morrissey seemed to believe “he had a divine right to a higher chart position.” His wording is revealing: Divine right is something possessed by kings and queens.

The conception of Morrissey as the unacknowledged ruler of pop—as a spurned savior who could restore to British music the urgency and relevance it had during punk—is one of the shadow implications of the title The Queen Is Dead, lurking behind its overt anti-royalism. On one level, the exhilarating blast of the title track is meant to be taken as the long-awaited sequel to “God Save the Queen” by the Sex Pistols.

But if this is punk reborn, it’s a radically camp version of it, starting with the song’s name, which is borrowed from a section about a drag queen in Hubert Selby Jr.’s 1964 novel Last Exit to Brooklyn. Rather than Johnny Rotten’s full-frontal assault on the “fascist regime,” Morrissey is impertinent, declaring himself a distant relation to the royal family and breaking into the palace only to engage in arch banter with Her Majesty. (The inspiration here came from a 1982 incident in which a mentally unbalanced man snuck into the Queen’s bedroom and chatted with her.) Morrissey further suggests to Prince Charles that it would be a lark if he cross-dressed in his mother’s wedding clothes and posed on the front page of the right-wing, royals-obsessed newspaper The Daily Mail. The absurdist fantasia of Morrissey’s lyric recalls the black comedies of ’60s gay playwright Joe Orton, in which every kind of conventional propriety is riotously inverted. But under the frivolity, there’s a plaintive seriousness to the lines about castration and being tied to your mother’s apron strings: Morrissey seems to identify with Charles, who’ll never become the man he’s meant to be until his mother finally kicks the bucket.

A complex allegory about arrested development on the individual and national level, “The Queen Is Dead” starts with a sample from The L-Shaped Room, one of those British black-and-white social realist films of the early ’60s that Morrissey adores. A middle-aged woman sings “Take Me Back to Dear Old Blighty,” a First World War ditty of patriotic homesickness. Nostalgia folded within nostalgia, the sample—even if intended as bitterly ironic—shows Morrissey’s fatal attachment to the past. Like Rotten in “God Save the Queen,” Morrissey knows there’s no future in England’s dreaming; the country will never move forward until it abandons its imperial legacy of deluded exceptionalism. But the outlines of a future Brexit supporter are already becoming clear.

From Prince’s “Controversy” to Taylor Swift’s “Look What You Made Me Do,” it’s always perilous when pop stars start to address their own position as public figures. Where “The Queen Is Dead” is the sort of Big Statement a band makes when it acquires a sense of its own importance, “The Boy With the Thorn in His Side” is one of a group of full-blown meta-songs on the album. Morrissey appeals to the sympathy of his disciples by lamenting the far larger number of indifferent doubters out there: “How can they hear me say those words still they don’t believe me?” There is a hint of reveling in the martyr posture in “Bigmouth Strikes Again” too, what with its references to Joan of Arc going up in flames. It doubles as both a relationship song and a commentary on Morrissey as the controversialist forever getting in trouble for his caustic quips and sweeping statements.

“Frankly, Mr. Shankly” is petty as meta goes: At the time, nobody but a handful of music industry insiders could have known that it’s a mean-spirited swipe at Rough Trade’s Geoff Travis. What’s more interesting now is Morrissey’s admission of his insatiable lust for attention—“Fame fame fatal fame/It can play hideous tricks on the brain”—but nonetheless he’d “rather be famous than righteous or holy.” Couched in a jaunty music-hall bounce, the song also serves as a preemptive justification of the Smiths’ decision to break with Rough Trade for the biggest major label around, EMI.

The cleverest of the meta-pop Smiths songs of this period, though, can be found on this reissue’s second disc of B-sides and demos. Originally the flipside to “Boy With the Thorn,” “Rubber Ring” gets its name from the life-preservers you find on ships. Although his songs once saved their lives, Morrissey anticipates his fans abandoning him as they grow out of the maladjustment and amorous ineptitude in which he will remain perpetually trapped. The empty young lives will fill up with all the normal sorts of happiness, he predicts, and the Smiths records will be filed away and forgotten. “Do you love me like you used to?” Morrissey beseeches, as if he’s actually in a real romance with each and every one of his fans, acutely aware of the perversity and impossibility at work in pop’s psycho-dynamics of identification and projection.

Two other loose categories could be formed out of the songs on The Queen Is Dead: Beside the meta, there’s the merry and the melancholy. Despite the morbid (and misspelled) title, “Cemetry Gates” is sprightly and carefree. Even though they’re strolling among the gravestones quoting poetry at each other to show how intensely they feel the sorrow of mortality, the life-force is strong in these precocious youngsters. As so often with Morrissey, the frissons come with the tiny quirks of unusual word-choice or phrasing—the little jolt of the way he pronounces “plagiarize” with an incorrect hard “g,” for instance. Featuring the album’s second instance of cross-dressing, “Vicar in a Tutu” is a slight delight with just a casual twist of subversiveness in a passing reference to the priest’s kinky antics being “as natural as rain”: This freak is just as God made him. Almost cosmic in its insubstantiality, “Some Girls Are Bigger Than Others” seemed at the time an anticlimactic ending to such an Important Album. Now I think the understatement is just right, rather than the obvious curtain-closer, “There Is a Light That Never Goes Out”—the glide and glisten of Marr’s playing on “Some Girls” is that never-fading light.

And then there’s the life-and-death serious stuff. Both songs of unrequited love, “I Know It’s Over” and “There Is a Light” make a pair: The first spins majesty out of misery, the second transcends it with a sublime and nakedly religious vision of hope-in-vain as an end in itself. The writing in “I Know It’s Over” is a tour de force, from the opening image of the empty—sexless, loveless—bed as a grave, through the suicidal inversions of “The sea wants to take me/The knife wants to slit me,” onto the self-lacerations of “If you’re so funny, then why are you on your own tonight?” and finally the unexpected and amazing grace of “It’s so easy to hate/It takes strength to be gentle and kind.” Not a strong or sure singer by conventional standards, Morrissey gives his all-time greatest vocal performance, something ear-witness Johnny Marr described as “one of the highlights of my life.”

As for “There Is a Light”—if you don’t tear up at the chorus, you belong to a different species. The scenario involves another doomed affair, a love (and a life—Morrissey’s) that never really started. But here Morrissey hovers in an ecstatic suspension of yearning that becomes its own satisfaction, an emptiness that becomes a plenitude. The greatest of his many songs about not belonging anywhere or to anyone, it so very nearly tumbles into comedy (and there are those who’ve laughed) with the melodramatic excess of its image of the double-decker bus and the romantic entwining-in-death of the not-quite-lovers. But the trembling sincerity of “the pleasure, the privilege is mine” keeps it on the right side of the gravity/levity divide in the Smiths songbook.

Marginally more robust and shiny than the last time it was remastered, this new Queen comes with a couple of extra discs and a DVD that contains a promo directed by British filmmaker Derek Jarman. The demos contain differences that will interest the diehards. “Never Had No One Ever,” the album’s one real dud, is enhanced by an unlikely trumpet solo and some strange moaning from Moz. Elsewhere, you hear the singer trying out different word-choices and phrasings: The demo of “I Know It’s Over” lacks the “oh, mother” address and its bed is “icy” not “empty.” For those who like that sort of thing, there’s a live album, recorded in Boston in August 1986. Having seen them twice in their quasi-imperial prime, I never thought the Smiths were that potent as a live band: The delicate flower of Marr’s playing fared better in the studio, Morrissey’s voice strained to compete with amplified music, and the electricity came mostly from the audience’s ardour.

Being a Smiths fan during the band’s actual lifetime felt like an aesthetic protest vote signaling your alienation from both the ’80s pop mainstream and the political culture it reflected. As that context drops away with the passage of the decades, what endures is the peal of exile in Morrissey’s voice, a timeless plaint of longing and not-belonging. Without Morrissey’s tart wit and strange mind, Marr can be merely pretty, as shown by the instrumental B-sides of this era. Equally, without Marr’s beauty, Morrissey can be unbearable (as much of his post-Smiths career bears out). But when Morrissey’s sighs are caressed by Marr’s serene, synthesized strings on “There Is a Light,” or when the singer’s wordless falsetto flutters amid the guitarist’s golden cascades in “Boy with the Thorn,” there’s something miraculous about the way their textures mesh. It’s a great musical tragedy that barely a year after releasing The Queen Is Dead, this odd couple went their separate ways, for reasons that still feel not fully explained. These boys were made for each other—and surely deep down they still know it.

Simon Reynolds

..::TRACK-LIST::..

1. The Queen Is Dead (Take Me Back To Dear Old Blighty [Medley]) 6:25
2. Frankly, Mr. Shankly 2:19
3. I Know It's Over 5:50
4. Never Had No One Ever 3:38
5. Cemetry Gates 2:41
6. Bigmouth Strikes Again (Backing Vocals Ann Coates) 3:13
7. The Boy With The Thorn In His Side 3:17
8. Vicar In A Tutu 2:24
9. There Is A Light That Never Goes Out 4:05
10. Some Girls Are Bigger Than Others 3:18

..::OBSADA::..

Voice, Words By - Morrissey
Bass Guitar - Andy Rourke
Drums - Mike Joyce
Guitar - Johnny Marr

Orchestrated By - The Hated Salford Ensemble

https://www.youtube.com/watch?v=eubgWMwSD0k
92
Zespoły / LED ZEPPELIN - CODA (1982/2015) [DELUXE EDITION]
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 18, 2023, 22:20:30  »
LED ZEPPELIN

Przygotowane w serii wznowień studyjnych płyt Led Zeppelin nowe wydanie albumu 'Coda', który w oryginale ukazał się w 1982 roku, dwa lata po śmierci Johna Bonhama. Za remastering z oryginalnych analogowych taśm odpowiada Jimmy Page.

Stephen Davis bardzo celnie określił In Through The Out Door jako „łabędzi śpiew” Led Zeppelin, Codę natomiast, ostatnią płytę zespołu, jako „pośmiertną”. Zespół bowiem, jak wiadomo, postanowił przerwać swą działalność po niespodziewanym zgonie Johna Bonhama w 1980 roku. Lecz o ile In Through The Out Door posiadało jeszcze jakąś nikłą wartość artystyczną, o tyle Coda nie ma jej w najmniejszym stopniu. Ten album grupa postanowiła wydać chyba tylko po to, żeby dobić i siebie i fanów, a tym samym utwierdzić się w przekonaniu, że przedłużanie kariery pozbawione jest jakiegokolwiek sensu (o zobowiązaniach wobec wytwórni nie ma co wspominać, gdyż fakt ten nie powinien stanowić jakiegokolwiek usprawiedliwienia).

Na płytę złożyły się odrzuty z nagrań, obejmujące czasowo niemalże całą działalność grupy, począwszy od We’re Gonna Groove i Poor Tom, poprzez Walter’s Walk i Bonzo’s Montreux, a skończywszy na Ozone Baby, Darlene oraz Wearing And Tearing. Z wymienionych kawałków żaden nie zasługuje na większą uwagę, może poza Bonzo’s Montreaux ze wspaniałą perkusją Johna Bonhama, której – niestety! - po 90 sekundach zaczyna towarzyszyć odpychająco brzmiąca elektronika. Jeszcze We’re Gonna Groove posiada pewną wartość, lecz czysto historyczną, i to tylko z punktu widzenia Led Zeppelin oraz ich fanów. Jedyne, co naprawdę dobre na tej płycie, to żywiołowe wykonanie standardu Williego Dixona I Can’t Quit You Baby, które w innej, niewiele dłuższej wersji, zespół zamieścił na swoim debiutanckim albumie.

Jeżeli zamykający płytę Wearing And Tearing, jałowy i biegający wokół własnego ogona, miał stanowić zeppelinowską odpowiedź na punk rocka i pokazać wyirokezowanym młodzieniaszkom w glanach i skórach, kto na scenie muzyki popularnej rządzi, to roli swej nie spełnił. Jeśli bowiem zespół dał komuś, za przeproszeniem, kopa, to tylko i wyłącznie sobie. Szczerze powiedziawszy, aż wstyd choćby i wrogowi życzyć takiego końca, a co dopiero Led Zeppelin!

Krzysztof Niweliński

..::TRACK-LIST::..

CD 1 - Original Album:
1. We re Gonna Groove
2. Poor Tom
3. I Can t Quit You Baby
4. Walter s Walk
5. Ozone Baby
6. Darlene
7. Bonzo s Montreux
8. Wearing And Tearing

CD 2 - Companion Audio 1:
1. We re Gonna Groove (Alternate Mix)
2. If It Keeps On Raining (When The Levee Breaks)-Rough Mix)
3. Bonzo s Montreux (Mix Construction In Progress)
4. Baby Come On Home
5. Sugar Mama (Mix)
6. Poor Tom (Instrumental Mix)
7. Travelling Riverside Blues (BBC Session)
8. Hey, Hey, What Can I Do

CD 3 - Companion Audio 2:
1. Four Hands (Four Sticks)-Bombay Orchestra
2. Friends (Bombay Orchestra)
3. St. Tristan s Sword (Rough Mix)
4. Desire (The Wanton Song)-Rough Mix
5. Bring It On Home (Rough Mix)
6. Walter s Walk (Rough Mix)
7. Everybody Makes It Through (In The Light)-Rough Mix)

..::OBSADA::..

John Bonham - drums, percussion
John Paul Jones - bass guitar, piano, keyboards
Jimmy Page - acoustic and electric guitars, electronic treatments, production
Robert Plant - lead vocals, harmonica

https://www.youtube.com/watch?v=epX8Th4aiMc
93
Zespoły / THE MAGIC MIXTURE - THIS IS THE MAGIC MIXTURE (1968/2022)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 18, 2023, 19:50:02  »
THE MAGIC MIXTURE

To jest album z najwyższej półki!

Brytyjska reedycja doskonałego psychodelicznego klasyka (z echami freakbeatu i popu i z okazjonalnym Hammondem) przypominającego dokonania July, Skip Bifferty, Pussy i Attack.

The Magic Mixture were a British psychedelic band comprised Terry Thomas (guitar/vocals), Melvyn Hacker (bass), Jack Collins (drums) and Stan Curtis (organ) . Mel and Terry were both students at the Central Foundation Boys School in London in the early of 60's. After some line up changes they released their sole album in 1968. It is regarded as one of the better examples of the psych genre, featuring engaging instrumental work on tracks such as ‘(I’m So) Sad’, ‘Urge To Leave’ and ‘Slowly The Day’.

Originally released on Saga, this superb piece of psychedelic freakbeat should be in every record collection sharing section with UK psych gods like July, Skip Bifferty, Forever Amber, Five Day Week Straw People, The Open Mind and the likes

Even though according to The Tapestry Of Delights book the Saga LPs are supposed to have been recorded at a school premises rather than in a proper studio, this album has become a classic of the genre on its own, containing some killer psychedelic sounds delivered mainly by the guitar of leader Jim Thomas and his bandmate Stan Curtis' organ riffs The line up was completed with Jack Collins on drums and Melvyn Hacker on bass guitar.

The songs are all original Magic Mixture compositions, and they are all excellent samples of what was going on in the UK when the genres who had been en vogue during the sixties (modern jazz, folk, r'n'b, pop) were all put into the same cauldron in the search of a special mixture, eventually obtaining some great pop tunes played with a freakbeat edge and some early psychedelic sounds, all pretty simple and without many gimmicks or studio trickery, but amazingly lovely and very cool It is one of the most sought after Saga releases and one that commands high sums when it shows up on eBay Wah Wah's is the first ever legit reissue, with best sound quality and best sleeve quality ever.

..::TRACK-LIST::..

1. (I'm So) Sad 4:13
2. Urge To Leave 2:29
3. You 2:56
4. Slowly The Day 3:53
5. New Man 2:59
6. Living On A Hill 2:56
7. It's Alright By Me 2:59
8. When I Was Young 2:53
9. Hey Little Girl 2:22
10. Tomorrow's Sun 3:19
11. Motor Bike Song 2:31
12. Moon Beams 4:06

..::OBSADA::..

Bass, Vocals - Mel Hacker
Drums - Jack McCulloch
Lead Guitar, Vocals - Terry Thomas
Organ - Stan Curtis

https://www.youtube.com/watch?v=26TM9jTY8j4
94
Zespoły / FREEDOM - IS MORE THAN A WORD (1972/2023)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 18, 2023, 19:47:23  »
FREEDOM

Freedom's final outing in 1972, Is More Than a Word, is a study in contrasts. It still rocks hard as all get out, á la Humble Pie, but it also points in an interesting direction in places: toward more textured and acoustic-flavored material that echoes country music, thanks to an electric violin - uncredited - on the opening track "Together." Elsewhere, there is scathing blues-rock in the funky, raucous, rave-up vein on cuts like "Sweaty Feet," the elongated "Brainbox Jam," that goes off the funk nut, and a smoking cover of Don Nix's "Going Down." The shimmering, jazzy pastoralism of "&Direction" provides a glorious, smoky, spiritual vibe with killer guitar solos. The final track, "Ladybird," is full of outlandish arrangements, horns, with a complex melodic frame that makes the band sound Marc Almondish. While it is not an altogether successful outing, it nonetheless offers some great tracks, and a view of the band that would have been interesting, to say the least, had they continued. The Akarma package is typically handsome and durable with fine remastered sound.

Thom Jurek

..::TRACK-LIST::..

Together
Miss Little Louise
Sweaty Feet
Brainbox Jam
Direction
Going Down
Dream
Ladybird​

..::OBSADA::..

Bass Guitar, Acoustic Guitar, Vocals - Peter Dennis
Drums, Congas, Vocals - Bobby Harrison
Lead Guitar - Steve Jolly
Lead Guitar, Piano, Vocals - Roger Saunders

https://www.youtube.com/watch?v=ki8jvUkeH_8
95
Zespoły / THUNDER AND ROSES - KING OF THE BLACK SUNRISE (1969/2022)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 14, 2023, 23:36:04  »
THUNDER AND ROSES

Wydany w 1969 roku (nakładem United Artists) jedyny album mało znanego, amerykańskiego power tria łączącego elementy ciężkiego, gitarowego rocka z późną psychodelią i szczyptą bluesa - coś w klimacie Jimi Hendrix Experience, Cream, Power Of Zeus i Third Power!
Oprócz własnych, porywających kompozycji zespół zaprezentował też swoją wersję hendrixowskiego 'Red House'. Pierwszy utwór na płycie dał nazwę bardzo fajnej kompilacji...
Każdy fan ciężkich brzmień będzie tym albumem zachwycony!

Led by explosive guitar player Chris Bond (later Christa Bond) along with Tom Schaffer on bass and George Emme on drums, THUNDER and ROSES was a power-trio from Philly in the best tradition of Cream or the Jimi Hendrix Experience.

"King Of The Black Sunrise" was their sole album, originally released in 1969. A cult psychedelic hard-rock classic, including tracks like “White Lace and Strange”, famously covered by Nirvana in the 90s.

After Thunder & Rosers split, guitar player and main songwriter Chris Bond had a successful career as producer, songwriter, arranger and session musician, working closely with Daryl Hall & John Oates as well as other top artists. Some of her songs were played/recorded by Freda Payne, Richie Havens or Jim Capaldi. As a transgender, Chris eventually transitioned to Christa and she dedicated her later years to try to support young women in music.

..::TRACK-LIST::..

1. White Lace And Strange 03:15
2. I Love A Woman 04:42
3. Country Life 02:46
4. Red House 05:43
5. Moon Child 04:13
6. Dear Dream Maker 03:37
7. King of The Black Sunrise 03:51
8. Open Up Your Eyes 07:23

..::OBSADA::..

Bass, Vocals - Tom Schaffer
Drums - George Emme
Engineer - Joe Tarsia
Guitar, Vocals, Written By - Chris Bond

https://www.youtube.com/watch?v=zpG-Nel6aPw
96
Zespoły / NOMEANSNO - LIVE IN WARSAW (1990/2023)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 10, 2023, 19:19:12  »
NOMEANSNO

Jason Lamb 'NoMeansNo: W Drodze Znikąd Donikąd'

Historia najlepszego zespołu na świecie.
Do polskiej edycji dołączona jest płyta CD z zapisem legendarnego koncertu NoMeansNo z warszawskiej 'Dziekanki' z 1990 roku.

Premiera 14 listopada 2023.

Wstęp: Fred Armisen i Łukasz Kamiński.

Przekład: Anna Mach

Książka w miękkiej oprawie ze skrzydełkami, format: 205×250, 336 stron, pełnokolorowy druk, ponad sto reprodukcji zdjęć, ulotek i plakatów.

Do polskiej edycji dołączona jest płyta CD z zapisem legendarnego koncertu NoMeansNo z warszawskiej 'Dziekanki', który miał miejsce 25 maja 1990 roku. Materiał ten, pierwotnie wydany na kasecie przez QQRYQ jako 'Live in Warsaw', został zremasterowany i ukaże się po raz pierwszy w formacie CD.

Już po pierwszej wizycie w Polsce w 1989 roku, NoMeansNo uzyskali u nas status zespołu kultowego. Fanów poruszyła ich muzyczna oryginalność, bezkompromisowość i autentyczność przekazu. Płyta Wrong, wydana jesienią tamtego roku przez Alternative Tentacles, została uznana została za arcydzieło i umocniła wizerunek tria z Kanady.

Aby opowiedzieć historię NoMeansNo, Jason Lamb posłużył się formatem historii mówionej, oddając głos samym członkom zespołu oraz osobom z ich otoczenia: muzykom, fanom, współpracownikom. Efektem jest pełna historia grupy, od jej powstania w 1979 roku, aż do przejścia na emeryturę niemal cztery dekady później, wraz z reprodukcjami kolorowych zdjęć i plakatów, z których wiele po raz pierwszy ukaże się w druku. Mnogość głosów i punktów widzenia pozwala w pełni zanurzyć się w skomplikowaną, wielopłaszczyznową opowieść o zespole, który w pewnym momencie był najlepszym zespołem na świecie.

Polska edycja książki, ukazująca się równolegle z wydaniem amerykańskim, wzbogacona jest o płytę CD z zapisem legendarnego koncertu NoMeansNo z warszawskiej „Dziekanki”, który miał miejsce 25 maja 1990 roku. Materiał ten, pierwotnie wydany na kasecie przez QQRYQ jako „Live in Warsaw”, został zremasterowany i ukaże się po raz pierwszy w formacie CD.

Ni stąd, ni zowąd NoMeansNo zjawili się w San Francisco. Zagrali w jakiejś spelunie dla garstki osób, ale wystarczyła im chwila, żeby roznieść kilka okolicznych budynków. Bębny i bas miały w sobie tyle energii i precyzji, jakby grała na nich jedna i ta sama osoba. A może to bracia? Spojrzeliśmy na siebie z Ruth Schwartz z Mordam Records, uśmiechając się nerwowo i myśląc ‘No dobra, to które z nas ich zgarnie?’. I tak zaczęła się tamta fantastyczna i niezapomniana epoka...

Jello Biafra (Dead Kennedys, Alternative Tentacles)

NoMeansNo byli największym punkowym zespołem, jaki kiedykolwiek istniał, jestem tego całkowicie pewien. Tę wartką historię mówioną, spisaną przez Jasona Lamba, czyta się znakomicie. Autor wykonał pierwszorzędną pracę, gromadząc relacje wszystkich kluczowych postaci oraz zacnego grona muzyków z takich zespołów jak Fugazi, Soundgarden, Faith No More, Foo Fighters czy Black Flag, którzy okazują się być zagorzałymi fanami NoMeansNo. Fenomenalna dyskografia grupy tylko czeka, aby odkryła ją młodsza publiczność. Oby ta książka trafiła do młodych i zainspirowała ich do samodzielnego stworzenia czegoś wyjątkowego i śmiałego. Bo chyba największym darem, który jako fani otrzymaliśmy od NoMeansNo, jest przekonanie, że wszystko musimy zrobić i osiągnąć sami.

John Doran (The Quietus)

W roku 1989 tworzyłem już muzykę improwizowaną, free jazz i tak dalej. I wtedy usłyszałem Wrong. Ta płyta zrobiła na mnie wielkie wrażenie, bo po raz pierwszy usłyszałem coś, co łączyło punk i muzykę improwizowaną w spójną całość. Znajomi muzycy nie byli tym zainteresowani, ale we mnie coś się naprawdę zmieniło i zacząłem poszukiwać muzyki, w której surowa energia tradycji rockowej spotykałaby się ze swobodą, jaką daje improwizacja. NoMeansNo są i zawsze będą dla mnie ogromną inspiracją.

Mats Gustafsson (The Thing, Fire!, The End)

Jest wiele zespołów, muzyków, artystów, którzy w znaczący sposób wpłynęli na moje życie artystyczne i zawodowe – ale chyba nie ma bardziej znaczącego niż kanadyjskie NoMeansNo. Ich płyty i koncerty z lat dziewięćdziesiątych były jak tornado wkręcające się w nasze głowy. Długo myślałem, że to zauroczenie dotyczyło wąskiej grupy nakręconych młodzieńców, której byłem wtedy częścią. Po lekturze tej książki dowiesz się jednak, jak wielu osób dotyczy ta fascynacja i jak istotnym źródłem inspiracji muzycznych było NoMeansNo dla niezliczonej ilości muzyków na całym świecie.

Artur Maćkowiak (Something Like Elvis, Innercity Ensemble, you.Guru)

Pierwszy raz zagrali w Polsce 23 kwietnia 1989 roku, w dniu moich dwudziestych urodzin, i był to jeden z najlepszych prezentów, jakie w życiu dostałem. NoMeansNo otworzyli mi oczy i pokazali, że punk rock może być nie tylko muzyczną ilustracją nastoletnich rozterek, ale też i bardziej dojrzałą formą konfrontacji z niegodziwościami tego świata. Później skumplowaliśmy się i często spotykałem ich na koncertach. Za każdym razem było to zabawne i inspirujące doświadczenie. Cholernie dużo im zawdzięczam!

Wojtek Kozielski (autor, „Weltschmerz Hardcore”)

NoMeansNo jest jednym z być może dwóch zespołów (tego drugiego nie pamiętam), które uświadamiają mi swą wielkość tylko wtedy, gdy akurat ich słucham. Poza tymi sporadycznymi już teraz momentami bezwstydnie o nich zapominam, i to zupełnie niezamierzenie. Być może to właśnie ich droga bezkompromisowych antyidoli, a później autoironicznych dziadków pankroka sprawia, że traktuję ich w tak zapominalski sposób. Oczywiście tylko do momentu, gdy znowu włączę sobie Small Parts Isolated and Destroyed i zawieszony pomyślę: „Ja pierdolę, bez nich nie było by mnie. Kocham ich po kres żywota mego.”

Macio Moretti (Starzy Singers, Mitch & Mitch, LXMP)


Punk rock zrodził się jako inkarnacja zbuntowanego rock and rolla. Dość okrągły w kształcie i przewidywalny w rytmie. Rozwijał się szybko, w wielu kierunkach naraz. Kiedy wydawało mi się, że dał z siebie wszystko, pojawili się oni – NoMeansNo. To była rewolucja w rewolucji. Wielka eksplozja wywołana innym paliwem, niż znałem wcześniej. Szalone rytmy, skomplikowane aranżacje, niesamowita energia zawarta w krótkich hardcorowo-punkowych aktach. Niby ten sam gatunek, a jakże odmienny. Inteligentny, a jednocześnie prosty, wymagający, a zarazem dostępny. NoMeansNo wynieśli punk rocka na wyżyny, o jakich wcześniej nikt nie śnił.

Krzysztof Grabowski (Dezerter)

..::TRACK-LIST::..

1. Dark Ages
2. The Tower
3. Brainless Wonder
4. Body Bag / Public Image
5. Two Lips, Two Lungs And One Tongue
6. Rags And Bones
7. Victory
8. Oh, No! Bruno!
9. The Day Everything Became Nothing
10. Tired Of Waiting
11. No Sex
12. Manic Depression
13. Dad

Remastered version of the 'Live in Warsaw' tape published by QQRYQ in 1990. First time on CD.
Available only with the Polish edition of Jason Lamb's book 'NoMeansNo: from Obscurity to Oblivion'.

https://www.youtube.com/watch?v=B4hpYyQ5Y2M
97
Zespoły / POIL UEDA - YOSHITSUNE (2023)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 10, 2023, 19:15:42  »
POIL UEDA

Współpraca francuskiej grupy PoiL, inspirującej się avant-progiem i math rockiem, z japońską artystką Junko Ueda, specjalizującą się w tradycyjnym śpiewie shōmyō oraz grze na lutni satsuma biwa, mogła wydawać się jednorazowym projektem. Tymczasem niewiele ponad pół roku od wydania "PoiL / Ueda", ukazuje się kolejna odsłona tego międzykulturowego spotkania. "Yoshitsune" to sequel, kontynuujący historię opowiedzianą na poprzedniku od miejsca, gdzie została przerwana. Także pod względem muzycznym spokojnie mógłby to być ciąg dalszy tamtego albumu. Ma to swoje dobre, ale też złe strony. Z jednej strony cieszy możliwość usłyszenia trochę więcej tak intrygującej muzyki, w oryginalny sposób łączącej wpływy odległej czasowo, geograficznie i kulturowej tradycji z współczesnością naszego regionu. A z drugiej - tym razem brak już tego elementu zaskoczenia.

O ile pierwszy wspólny album Uedy i PoiL dość długo się rozkręcał, tym razem już od samego początku otwierającego płytę, trzyczęściowego "Kumo" zwraca uwagę pogmatwana rytmika, a kawałek szybko nabiera intensywności, zaś kolejne motywy zmieniają się jak w kalejdoskopie. To dobry prognostyk dla całego albumu, gdzie dominuje takie nieprzewidywalne granie, pełne nerwowych, połamanych rytmów, nagłych zwrotów akcji, łączące egzotyczne dźwięki biwy z ciężkimi riffami gitary, nieco bardziej tym razem wyeksponowanymi syntezatorami (szczególnie w końcówce "Yoshino") oraz tymi dziwacznymi wokalami Junko i chorałami pozostałych instrumentalistów. Zdarzają się też pewne momenty wytchnienia, gdy na pierwszy plan wybijają się wpływy dalekowschodnie, na czele z "Omine-San" i będącym właściwie solowym nagraniem Uedy "Ataka", jednak jest w tym graniu wciąż sporo dramatyzmu, a nawet pewien niepokój, jakby w każdej chwili mogło się tu coś wydarzyć. A wszystko to zmierza do porywającego finału, dwuczęściowego "Kokô", który w bardzo sprawny i zwięzły sposób podsumowuje obie płyty. I według mnie to główny atut tego sequela, szczególnie po nieco rozczarowującym zakończeniu poprzednika.

"Yoshitsune" wydaje się jednak bardziej suplementem poprzedniego albumu PoiL i Uedy, niż pełnowartościowym dziełem. Brakuje tu nowych rozwiązań muzycznych, więc jeśli kogoś nie interesuje dalszy ciąg historii - a ze względu na japońskie teksty takich osób wiele się nie znajdzie - nie straci dużo odpuszczając sobie tę kontynuację. Oczywiście, jest to wciąż bardzo sprawnie wykonana muzyka i ciągle mająca pewną świeżość, tylko brak tu progresu.

Paweł Pałasz

The Album
Unexpected encounter between Junko Ueda, eminent figure of the Japanese medieval epic storytelling, whose warm and profound voice summons the terrestrial energies, and the organic madness of the monster PoiL practicing with cosmic rock without net.

Just after releasing the debut record, the story continues with the epic story of Yoshitsune.

"Traditional Japanese satsuma-biwa playing and Buddhist chanting find a surprising congruence with prog freakouts."
The Wire. JR Moores

"A wildly loud fusion of the ancient and the future."
NPR Music, All song considered. Bob Boilen

"Ueda's vocals are hugely, dramatically expressive, fierce and sharp. She rocks, and so does PoiL Ueda"
The Quietus

Yoshitsune
The Heike-Monogatari depicts the epic tale of the hero Yoshitsune, who brought victory to his Genji clan in its epic war with the Heike clan. After years of war, the Heike clan was finally defeated at the naval battle at Dan-no-Ura bay. The Genji assumed power in Kamakura, south of modern day Tokyo, and ruled Japan from 1192 to 1333, establishing what is now known as the Kamakura period. Minamoto-no-Yoritomo was the general of Genji and the older brother of Yoshitsune, who swore his loyalty to Yoritomo. Despite Yoshitsune’s heroic service and solemn oath, Yoritomo still suspected that he secretly intended to take over the government, and ordered his assassination. Yoshitsune was forced into exile.

1. Kumo
(Scene 1: Funa-Benkei)
Yoshitsune and his faithful vassal Benkei are sailing at Daimotsu-no-Ura, a bay near Osaka in the Seto Inland Sea. As a storm forms around their boat, ghosts of the Heike clan appear. The ghost of Taira-no-Tomomori, the Heike commander who Yoshitsune killed in the Dan-no-Ura battle, tries to pull down Yoshitsune and Benkei to the bottom of the sea. Benkei takes out his beads and recites prayers, and the ghost retreats.

2. Ômine-san
(Scene 2: Yoshino-Shizuka)
Yoshitsune, at long last, arrives at Yoshino (today’s Nara prefecture) to reunite with his mistress, Shizuka. Yoshitsune tells her about the terrible situation he is facing, and must ask her to endure their separation once more.

3. Yoshino
(Poem by Yoshino-Shizuka)

4. Solo Ataka
(Scene 3: Ataka)
Yoshitsune, Benkei and their porters arrive at the Ataka border crossing (today’s Ishikawa prefecture) disguised as Buddhist monks. The head guard Togashi suspects that one monk (who is actually Yoshitsune) may not be who he seems. Benkei creates a distraction by shouting to his master Yoshitsune, "Go on porter, you loafer, get through there!" and beats him with a heavy stick. Although Togashi sees through the ruse, he is so moved by Benkei's faithful heart that he allows them to cross the border.

5. Kokô
Just after crossing at Ataka, Yoshitsune grabs Benkei's hand, thanks him for saving his life, and apologizes for forcing him into a difficult situation. Benkei is moved to tears. They continue their travel towards Michinoku (in the Tôhoku-area, in northern Japan) on a cold, rainy winter day, just before dawn.

..::TRACK-LIST::..

1. Kumo 雲(船弁慶) part1 06:10
2. Kumo 雲(船弁慶) part 2 04:19
3. Kumo 雲(船弁慶) part 3 02:57
4. Omine-san 大峰山(吉野静) 06:12
5. Yoshino 吉野(静の和歌) 07:59
6. Ataka 安宅 04:44
7. Kokô 虎口 part 1 02:49
8. Kokô 虎口 part 2 04:46

..::OBSADA::..

Antoine Arnera - keyboards, vocals
Boris Cassone - guitar, vocals
Benoit Lecomte - acoustic bass
Guilhem Meier - drums, vocals
Junko Ueda - satsuma biwa, vocals

https://www.youtube.com/watch?v=lV31FBDm9Nw
98
Zespoły / BEDLAM - THE BEDLAM ANTHOLOGY (2023
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 08, 2023, 18:55:35  »
BEDLAM

Rzadki CD zawierający 80-minutowy zapis unikalnego i zarazem bardzo dobrego koncertu mocno zapomnianej brytyjskiej heavyrockowej formacji (zaledwie z dwoma singlami na koncie) z młodym perkusistą Cozym Powellem i utalentowanym gitarzystą Dave'em Ballem (potem w Procol Harum).
W 1973 roku trio (z dodatkowym wokalistą) przekształciło się w Bedlam. Big Bertha grali klasycznego, bardzo ciężkiego, mocno improwizowanego rocka spod znaku Led Zeppelin, Cream i Mountain. Fani tego typu grania będą zachwyceni! Jakość dźwięku jest niemal idealna!

6CD anthology of Brit hard rock pioneers Bedlam, an early Cozy Powell venture that ended when he left in 1974 for a solo career.

Includes original and new mixes of their highly-regarded 1973 album for the Chrysalis label as well as live recordings and studio out-takes.

Issued in the summer of 1973, the self-titled debut album by Bedlam is regarded by admirers as a cornerstone of early 70s British hard rock, described by collector guidebook Galactic Ramble as “buried treasure” for metal fans.

A later incarnation of West Midlands turn-of-the-decade rockers Big Bertha (actually The Ace Kefford Stand minus ex-Move man Ace), Bedlam comprised brothers Dave and Denny Ball, former Jeff Beck drummer Cozy Powell and singer Frank Aiello, previously half of mid-60s mod duo The Truth.

Unfortunately, the band collapsed in 1974 when Powell and Aiello opted to sign with Mickie Most after Cozy scored a Top Three single with ‘Dance With The Devil’.

A hugely expanded 50th anniversary edition of their sole LP, ‘The Bedlam Anthology’ is a six-CD celebration of the band.

The first four CDs feature the original album mix, a new 2023 remix prepared by Denny Ball from the original multi-tracks, and a pair of thunderous live shows from late 1973 and early 1974, the latter recorded at the end of their American tour with Black Sabbath.

Disc Five is a 1970 Big Bertha live set taped during a brief tour of Germany, while Disc Six comprises a stack of 1968-1970 demos and singles, tracking the Ball/Ball/Powell triumvirate from their early days as Cream-inspired trio Ideal Milk through to associations with Ace Kefford and former Tintern Abbey frontman David MacTavish.

..::TRACK-LIST::..

CD 5: Big Bertha - Live In Hamburg 1970:
1. Dave’S Idiot Dance 5:11
2. The Beast 6:03
3. Ring Of Fire 3:53
4. She’s Not There 9:17
5. Munich City 4:27
6. Spoonful 14:11
7. Crossroads/The Stumble 8:29
8. Never Gonna Let My Body Touch The Ground 4:13
9. Rhapsody In Blue (Abridged Version) 17:56
10. Set Me Free (Freezer On Fire) 5:50

..::OBSADA::..

Bass, Vocals - Denny Ball
Drums - Cozy Powell
Guitar, Vocals - Dave Ball

https://www.youtube.com/watch?v=KEXMBNU_8-Q
99
Zespoły / UFO - MISDEMEANOR (1985/2014)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 08, 2023, 18:50:23  »
UFO

Czy to naprawdę jest UFO? Przyglądając się liście muzyków, biorących udział w tworzeniu tej płyty, nieprzypadkowo nasuwa się skojarzenie z płytą "Seventh Star" grupy Black Sabbath. W obydwu przypadkach niejeden mógłby pokręcić głową z niesmakiem, że osamotniony lider wykorzystuje uznaną markę, firmując nią solową płytę... No, w przypadku UFO przynajmniej powrócił Paul Raymond, ale to akurat nie jego tu najbardziej brakowało... Jak więc poradził sobie pan Phil Mogg plus znalezieni-naprędce-po-świecie muzycy? Ocena nie wypada najkorzystniej - gitarę w ręce chwycił japoński(!!!) gitarzysta o groteskowym wyglądzie wymalowanej laleczki, radzący sobie z instrumentem cokolwiek średnio... Słuchając go ma się wrażenie, że starał się rozwijać wyłącznie w kierunku szybkiego przebierania palcami po gryfie silnie przesterowanej gitary i zaniedbał edukację muzyczną we wszelkich innych kierunkach, a i technicznie za Schenkerem i Chapmanem pozostaje daleko w tyle. Żeby jednak nie ograniczać się tylko do krytyki, przyznać trzeba, że kilka riffów wyszło mu nawet całkiem ciekawie...

Kompozycje na płycie zdominowane są przez keyboardy, jak nigdy dotąd, gitara Tommy'ego popiskuje raczej jakby w tle, a klimat utworów zdominowany jest przez to, do czego UFO nieuchronnie zmierzało na poprzednich płytach - piosenki, piosenki - fajne, skoczne, radosne, pełne chórków i potwornie kiczowate. Tak przynajmniej jest z początku - pierwsze cztery utwory aż zlewają się ze sobą i każą zatykać uszy prawdziwemu fanowi hard rocka, który zęby łamał na "Phenomenonie", "Lights Out", "Obsession"...

Fan ów jednak odżywa nieco na utworze piątym - "Meanstreets" to już poprawny ufowski rocker, choć i tu dużo hasają klawisze... Jeszcze większą nadzieję przynosi utwór szósty - świetny riff, klawisze wyraźne, ale tworzą wyjątkowo korzystny klimat. Przychodzi wokal Mogga i radość wzrasta - podniosły, pełen mocy śpiew dopełnia korzystnego wrażenia. "Name Of Love" to prawdziwa perła płyty, kto wie, czy nie najjaśniejsza...

I dalej byłoby naprawdę nieźle, gdyby nie wyjątkowo kiepska ballada "Dream The Dream". Korzystne wrażenie robi znowu mocny, rockowy "Blue" (jednak i bez przesteru da się grać, panie Japończyku?), no i przede wszystkim świetny finał płyty. "Heaven's Gate" to zadatek na czołówkę najlepszych hitów UFO, gdyby nie znów przesadnie wyeksponowane syntezatory. Całości broni jednak niezawodny jak zwykle Mogg, bardzo przyjemnie rozdzierając gardło w refrenie. Tylko żeby jeszcze ten Tommy M tak strasznie nie plumkał w solówce...

W efekcie na najlepszy utwór płyty wyrasta zamykający album "Wreckless", w którym jako jedynym chyba słychać dawne, świetne UFO, które wszyscy tak kochamy. Spokojny, balladkowy początek, pięknie i lirycznie śpiewany przez Mogga, po "ufowsku" rozpędza się w rockowe szaleństwo. Wreszcie nad klawiszami dominuje "szarpiąca" gitara, wreszcie Mogg przestaje bawić się w wyśpiewywanie chwytliwych melodii, a i solówka aż tak nie drażni...

Album UFO, którego jedynie połowa jako tako się broni, a połowa jest niemal do wyrzucenia, nie może zachwycić żadnego, nawet najwierniejszego fana latającego spodka. W roku 1985 okres jego upadku zdawał się sięgać apogeum. Ciekawe, czy ktoś jeszcze wierzył w lepsze czasy dla tych muzyków...?

Maciej Mąsiorski

..::TRACK-LIST::..

1. This Time
2. One Heart
3. Night Run
4. The Only Ones
5. Meanstreets
6. Name Of Love
7. Blue
8. Dream The Dream
9. Heavens Gate
10. Wreckless

Bonus Tracks:
11. The Chase (B-side)
12. Night Run (US remix)
13. This Time (US remix)
14. Heavens Gate (US remix)
15. Name Of Love (US remix)
16. One Heart (US remix)
17. Blue (US remix)

..::OBSADA::..

Phil Mogg - vocals
Paul Gray - bass guitar
Paul Raymond - keyboards, guitar
Tommy McClendon (Atomik Tommy M) - guitar
Jim Simpson - drums

https://www.youtube.com/watch?v=xGXVUI711P4
100
Zespoły / POIL - SUS (2019)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Techminator dnia Grudzień 08, 2023, 18:48:19  »
POIL

Przed odpaleniem 4. albumu ekipy z Lyonu przyda wam się przestroga. Jeśli macie za sobą ciężki dzień i chcecie się trochę zrelaksować, ta płyta to ostatnie, czego chcecie. Jeśli szukacie wpadających w ucho melodii, to zdecydowanie zabłądziliście. Jeśli szukacie natchnionych emocjami kompozycji, łatwiej by było odnaleźć w fabryce samochodów. To po co właściwie i kiedy się z tobą płytą zapoznawać? Ano trzeba trochę się wysilić i otworzyć umysł. Poil nie będą się z wami cackać i przy pierwszym spotkaniu was przytłoczą swoją nadpobudliwością. Ponad 10-minutowe kompozycje nie są dla nich pretekstem do powolnego rozwoju wydarzeń. Już w pierwszym utworze (Sus la peìra) wszystko wiadomo, będzie głośno, bez żadnego uśmiechania się i puszczania oka do słuchacza, rytm to pojęcie płynne, a kompozycja brnie tam, gdzie poniosą cię instrumenty. Łatwo można się w takiej muzyce zagubić, jeśli nie potrafi się zapanować nad swoimi instrumentami, ale Antoine, Boris i Guilhem są absolutnie wybitnymi muzykami, którzy idealnie łączą progresję, jazz i matematyczny rock, a w Luses Fadas są nawet przebojowi przez moment. Zespół szczególnie wyróżniają klawisze Antoine’a Arnera (z jakiegoś powodu myślę o polskim Paristetris) i brak gitary elektrycznej, który w ogóle tutaj nie wadzi. „Sus” z pewnością spodoba się tym, którzy lubią swoich wirtuozów w pełni wolnych od kaftanów bezpieczeństwa.

Dawid Zielonka

Sus, the new album of the ultra-speed superhero trio is steeped in maturity. The record consists of two epic 20 minute pieces where humour gives up its place to lyricism and Occitan poetry. Serenades of love, sky and sea intercourse, mad dogs shrieking from the bottom of a well…. PoiL have removed their red costumes and donned troubadour’s cap, ostensibly calmer but forever close to madness.

Rocked by the sweet Oc patois, in addition, PoiL seize Occitan and Provencal poetry – from Max Rouquette and Théodore Aubanel – to dress their sound. The compositions draw from a broad field of inspiration: Occitan polyphony, Renaissance counterpoint, repetitive music and buccal filtered vocalizations inspired by Stockhausen Stimmung on a mushroom trip, technoïd rhythm for limping dancers. All on a bed of big sound, swift and distorted, evoking thoughts of rabid dogs and the swarming of a nocturnal forest under a full moon.
After “L'ire des papes”, “Dins o cuol” and “Brossaklitt”, here comes Sus with another curve in the tortuous path of PoiL. The album was recorded at l’Art Scène studio by Adrian Bourget, made with the energy and raw sound, of their frenetic, mind bending live show.


SUS au vieux poil, le nouvel album du trio de super héros big beat surf ultra speed et rigolo dégage un fumé de prématurité. Deux pavés épiques de 20 minutes chacun compose cet album où l'humour laisse place au lyrisme et à la poésie Occitane. Aubade amoureuse, coït du ciel et de la mer, sucettes de poissons chauves, chiens fous, frémissements du monde au fond d'un puits... Poil a quitté son body rouge pour enfiler une casquette de troubadour polyphoniste, plus sage en apparence mais toujours plus proche de la folie.

Après L'Ire des papes, Dins o cuol, Brossaklitt, c'est au tour de SUS de marquer un nouveau tournant dans le cheminement tortueux du groupe amorcé en 2006. L'album, enregistré au studio L'art scène à Bourgoin Jallieu avec Adrian Bourget, a été pensé dans une énergie proche du concert, avec un son relativement brut, en chair et en os, fidèle à ce qui est joué sur scène

..::TRACK-LIST::..

1. Sus la peìra 11:58
2. Lo potz 01:12
3. Luses Fadas 07:07
4. Grèu Martire 06:19
5. Chin fòu 14:18

Music and lyrics by PoiL except Lyrics of Lou Libre de L'Amour by Théodore Aubanel

..::OBSADA::..

Antoine Arnera - Keyboard, vocals
Boris Cassone - Bass, vocals
Guilhem Meier - Drums, vocals

https://www.youtube.com/watch?v=lswH55QBOGo
Strony: 1 ... 8 9 [10]