Autor Wątek: Maciej Tubis  (Przeczytany 612 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Techminator

  • Administrator
  • Zaawansowany użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 273
    • Zobacz profil
Maciej Tubis
« dnia: Wrzesień 25, 2022, 16:20:15 »
Maciej Tubis   pianista, który swój unikalny styl wykreował poprzez autorskie kompozycje  jako lider zespołu Tubis Trio. Pianista poszukujący, który nie stroni od nietypowych rozwiązań autorskich i aranżacyjnych. Ten wykształcony klasycznie pianista, zakochany w tym instrumencie i oddany wrażliwości jaką daje solowe obcowanie z nim, wyda we wrześniu 2022 roku swoją pierwszą autorską płytę: Komeda Reflections. Muzyk w tym roku obronił w łódzkiej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów doktorat o wpływie muzyki klasycznej na estetykę improwizacji i postanowił nagrać utwory Krzysztofa Komedy, aby zaprezentować swoje poszukiwania oraz swoją wizję pianistyki solowej szerszej publiczności i fanom swojej twórczości.

'Twórczość Komedy jest mi bardzo bliska od dawna, lecz punktem przełomowym była rozprawa doktorska na temat wpływu pianistyki klasycznej na estetykę improwizacji. Po obronie zostałem zaproszony do zagrania koncertu, który został niezwykle entuzjastycznie przyjęty i już wtedy zaczęły pojawiać się pytania o płytę' ­  tak genezę projektu przybliża Maciej Tubis.

Na albumie Komeda: Reflections, brzmienie fortepianu akustycznego zostało poszerzone o preparacje oraz syntetyzator analogowy. Dotychczasowe inspiracje pianisty minimalizmem zostały uzupełnione wpływami muzyki elektronicznej, filmowej i neoklasycznej. Głównym pierwiastkiem pozostaje improwizacja, która nie zaciera jednak melodyjności, fraz i tematów, tak charakterystycznych dla twórczości Krzysztofa Komedy. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat powstało tak wiele różnych płyt z muzyką Komedy, że zwyczajnie bałem się, żeby nie stworzyć czegoś, co zostanie uznane za wtórne. Chodziło też o samą  trudność wynikającą z solowej gry na fortepianie. Dużo łatwiej zagrać w zespole, nawet w duecie, niż zaprezentować się z programem solowym. Dlatego sięgnąłem po syntezatory i nie bałem się pracy produkcyjnej, czyli np. nagrywania wielu ścieżek fortepianu ­  kontynuuje pianista.

Finalnie, w repertuarze albumu znalazło się miejsce dla legendarnej "Kołysanki Rosemary", ale w zaskakująco śmiałej interpretacji. Ten, jak i kilka innych utworów ("Nim wstanie dzień", "Le Départ") zostały poszerzone o dodatkowe instrumentarium. Całości nie brakuje oczywiście fortepianu solo ("Moja ballada", "Po katastrofie") i swingujących motywów ("Dwaj ludzie z szafą"). Komeda: Reflections to dojrzałe, oryginalne, a przy tym ujmująco intymne i szczere spojrzenie na twórczość nieodżałowanego artysty, który choć zakończył swoją karierę znacznie za wcześnie, to zostawił po sobie muzykę, która po latach wciąż potrafi zaskakiwać nowymi, interesującymi interpretacjami.

Maciej Tubis   fortepian (1-7), Sequential Prophet 6 (1, 3, 5)

1. Sleep Safe and Warm / Kołysanka Rosemary
2. My Ballad / Moja ballada
3. The Law and the Fist / Nim wstanie dzień
4. Ballad for Bernt
5. Le Départ
6. After the Catastrophe / Po katastrofie
7. Two Men and a Wardrobe / Każdy szafę ma

Kompozycje - Krzysztof Komeda
Produkcja i aranżacja muzyczna - Maciej Tubis
Realizacja nagrań, miks i mastering - Karol Mańkowski
Strojenie i przygotowanie fortepianu - Damian Maksymiuk
Obraz - Pola Yankee

https://www.youtube.com/watch?v=kbWdS_l-kFw
Hasta la vista, baby!