BENJAMIN CROFT - 10 REASONS TO...
'10 Reasons To...' to imponujący solowy debiut Crofta. To bardzo osobisty album, będący oczywiście dziełem miłości i obejmujący szeroki i eklektyczny zakres wpływów muzycznych i nie tylko.
Przyznaję, że przy pierwszym przesłuchaniu wydał mi się nieco rozczarowujący i 'przestarzały' ze względu na wykorzystanie takich instrumentów klawiszowych, ale kolejne przesłuchania pozwoliły mi pełniej docenić jakość tego krążka.
Tak, jest to album bez wątpienia inspirowany progiem i fusion i dlatego może nie spodobać się 'hardkorowym słuchaczom jazzu' z wbudowaną patologiczną nienawiścią do tego wszystkiego co tutaj możemy usłyszeć, ale wciąż jest to niezaprzeczalnie imponujące dzieło, które w rzeczywistości obejmuje szeroką gamę stylów muzycznych.
FA
Croft sounds like an original, adept at working with artists as diverse as Lesley Garrett and The Platters. This is his first solo album and encompasses 12 original compositions written over two years. He says that he was inspired by the passing of such legends as Allan Holdsworth, Keith Emerson, Christopher Lee and, more oddly, Gustav Mahler, and states that he felt a close affinity to all these individuals. Tackling an array of keyboard instruments and vintage synths, among them the mini-Moog, the Prophet 5, Fender Rhodes, Roland Juno 60, as well as the conventional Steinway, and clearly relishing the chance to let his imagination wander and happy to exploit the sonic potential of each keyboard variant, Croft has produced a series of engaging, often cleverly programmatic pieces, more or less akin to Weather Report and doubtless evoking references to Croft's liking for prog rock. McLean and Davies score heavily, the violinist quite superb on the lyrical ‘The Legend of Bray’ (for Lee), the trumpeter eloquent on ‘The Whispering Knight’, confirming his emerging status as a talent to watch, the pitter-patter sound of the Rhodes behind him. Much of the material is tuneful, the varied playing of these musicians idiomatic and engaging. Some way away from my customary area of comfort, and including two short passages of poetry read by the late Peter Miles, a long-time Croft friend, this is a heartfelt tribute to Croft's many inspirations and influences, with individual compositions assigned to his heroes. Croft's soundscapes work as a compendium of possibilities, retaining listener interest while exhibiting an almost infinite variety of invention.
Peter Vacher
Croft brzmi jak oryginał, biegły w pracy z tak różnorodnymi artystami jak Lesley Garrett i The Platters. To jego pierwszy solowy album i zawiera 12 oryginalnych kompozycji napisanych w ciągu dwóch lat. Mówi, że zainspirowała go śmierć takich legend jak Allan Holdsworth, Keith Emerson, Christopher Lee i, co dziwniejsze, Gustav Mahler, i stwierdza, że czuł bliską więź ze wszystkimi tymi postaciami. Stawia czoła szerokiej gamie instrumentów klawiszowych i klasycznych syntezatorów, wśród nich mini-Moog, Prophet 5, Fender Rhodes, Roland Juno 60, a także konwencjonalny Steinway i wyraźnie rozkoszuje się szansą, aby pozwolić swojej wyobraźni wędrować i chętnie wykorzystywać potencjału brzmieniowego każdego wariantu klawiatury, Croft wyprodukował serię wciągających, często sprytnie programowych utworów, mniej lub bardziej przypominających Weather Report i niewątpliwie przywołujących nawiązania do upodobań Crofta do progresywnego rocka. McLean i Davies osiągają znakomite wyniki, skrzypek całkiem znakomity w lirycznym „The Legend of Bray” (dla Lee), trębacz wymowny w „The Whispering Knight”, potwierdzając swój wyłaniający się talent, który warto oglądać, tupotliwe brzmienie Rodos za nim. Duża część materiału jest melodyjna, a różnorodna gra tych muzyków jest idiomiczna i wciągająca. Z dala od mojego zwyczajowego obszaru komfortu i zawierający dwa krótkie fragmenty poezji czytane przez zmarłego Petera Milesa, wieloletniego przyjaciela Crofta, jest to szczery hołd dla wielu inspiracji i wpływów Crofta, z indywidualnymi kompozycjami przypisanymi jego bohaterom . Pejzaże dźwiękowe Crofta działają jak kompendium możliwości, utrzymując zainteresowanie słuchacza, jednocześnie wykazując niemal nieskończoną różnorodność inwencji.
Peter Vacher
..::TRACK-LIST::..
1. 100 Years At Sea Introduction 1:38
2. 100 Years At Sea 6:00
3. One Million Years At Sea 1:32
4. Bad Reputation 5:35
5. T.T.E. (Time, Talent And Electricity)-For Keith Emerson 5:35
6. The Sycophant 5:08
7. The Whispering Knight 5:44
8. No Oil For Sale Here 5:33
9. The Legend Of Bray 5:17
10. Inside Immorality 1:29
11. See You In Another Lifetime 6:04
12. For Future Past 6:48
..::OBSADA::..
Narrator - Peter Miles (tracks: 1,12)
Trumpet, Flugelhorn - Andy Davies (tracks: 5,7,8,12)
Violin - Benet McLean (tracks: 1,2,4,6,9)
Composed By, Piano, Keyboards - Benjamin Croft (tracks: All tracks)
Double Bass - Mario Castronari (tracks: 5,7,8)
Drums - Saleem Raman (tracks: 5,7,8,11,12), Tristan Mailliot (tracks: 1-4, 6, 9,10)
Keyboards used on this album : Steinway grand piano, Fender Rhodes, Mini-Moog Model D, Prophet 5, Roland Juno 60, Yamaha DX7, Arp Odyssey Mk II, Mellotron.
'No melodicas were used in the recording of this album'
https://www.youtube.com/watch?v=Np63qpj5Rps