Autor Wątek: COLOSSEUM - ELEGY [THE RECORDINGS 1968-1971] (2024) [CD4-DAUGHTER OF TIME (1970  (Przeczytany 379 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Techminator

  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 879
    • Zobacz profil
COLOSSEUM - ELEGY [THE RECORDINGS 1968-1971] (2024) [CD4-DAUGHTER OF TIME (1970)]

Colosseum came together in 1968, the brainchild of virtuoso drummer Jon Hiseman and saxophonist Dick Heckstall-Smith (who had played together in the Graham Bond Organisation and John Mayall’s Bluesbreakers). Teaming with bass guitarist Tony Reeves and keyboard player Dave Greenslade, the line-up of the band was completed with the recruitment of guitarist and vocalist James Litherland. Their debut album, “Those About to Die Salute You” was was one of the first successful attempts to fuse Jazz, Blues and Rock reaching number 15 on the UK album chart.

Their second album, “Valentyne Suite,” was the first release on the Progressive Vertigo imprint and spent nine weeks on the UK album chart, peaking at number 15. The album’s focal point was the three part “Valentyne Suite” which earned the band critical praise and is now regarded as a milestone in early Progressive Rock. In the USA and Canada the album appeared in different form in 1970 as “The Grass is Greener” remixed and featuring new member Dave “Clem” Clempson (guitar, vocals), who replaced James Litherland in the group. The album also featured a series of songs unreleased in the UK.

Released on the Vertigo in December 1970, “Daughter of Time” heralded another line-up change within the group, featuring new recruits Mark Clarke (bass) and the distinctive lead vocalist Chris Farlowe. The album spent five weeks in UK Top 30. A series of UK concerts were recorded in 1971 and were issued in June of that year as the double LP “ Colosseum Live,” a UK Top 20 hit. Colosseum dis-banded in October 1971, but were to reform in 1994. This Esoteric Recordings release also features studio bonus tracks and an additional CD of further live recordings from 1971.

- 6xCD BOXED SET CELEBRATING THE WORK OF COLOSSEUM RECORDED BETWEEN 1968 AND 1971.

- A REMASTERED SET INCLUDING THE ALBUMS ‘THOSE ABOUT TO DIE SALUTE YOU’, ‘VALENTYNE SUITE’, ‘THE GRASS IS GREENER’, ‘DAUGHTER OF TIME’ AND ‘COLOSSEUM LIVE’ PLUS AN ADDITIONAL 12 BONUS TRACKS DRAWN FROM STUDIO SESSIONS AND LIVE RECORDINGS.

- INCLUDES AN ILLUSTRATED BOOK WITH ESSAY.

- COVERAGE ON ALL SPECIALIST AND NATIONAL RADIO, REVIEWS IN UNCUT, MOJO, RECORD COLLECTOR AND CLASSIC ROCK MAGAZINES AND ALL PRESS, RELEVANT WEBSITES AND FANZINES.

JACOPO VIGEZZI

"Daughter of Time" powszechnie uznawany jest za najsłabszy album Colosseum z pierwszego okresu działalności. Całkowicie podzielam takie opinie. Całość sprawia wrażenie przygotowanego na szybko zbioru kawałków z różnych sesji nagraniowych, uzupełnionym zarejestrowaną na żywo solówką perkusyjną. Trochę przypomina to zeppelinową "Codę", pomimo że materiał pochodzi ze znacznie krótszego okresu. Był to jednak dość burzliwy czas dla zespołu. Najstarszy w tym zestawie, właśnie ów koncertowy utwór, został zarejestrowany prawdopodobnie jeszcze z udziałem oryginalnego basisty Tony'ego Reevesa (choć jego nazwisko nie pojawiło się na okładce albumu). Do studia zespół wszedł już jednak z dwoma nowymi muzykami: wokalistą Chrisem Farlowe'em oraz basistą Louisem Cennamo. Zanim jednak nagrania dobiegły końca, ten ostatni zdecydował się przejść do bluesrockowego Steamhammer, a jego miejsce zajął późniejszy członek Uriah Heep, Mark Clarke. W nagraniach uczestniczyło też wielu gości, przede wszystkim żona Jona Hisemana, saksofonista Barbara Thompson.

Utwory są przeważnie niezbyt dobre i nie tworzą spójnej całości. Czasem same w sobie nie są zbyt zwarte. Przykładem tego "Three Score and Ten, Amen", przeplatający podniosłe momenty z prostym rockowym graniem. Do tego niektóre przejścia są zbyt nagłe - moment, gdy po raz pierwszy wchodzi partia Farlowe'a podchodzi wręcz pod błąd w sztuce realizacji nagrań. A sam wokalista jest zdecydowanie najsłabszym punktem tego i większości pozostałych utworów. Farlowe śpiewa w strasznie nadekspresyjny sposób, z teatralną manierą, mocno szarżując, ale jego warunki głosowe są znacznie bardziej ograniczone niż Petera Hammilla, Czesława Niemena czy nawet Ronniego Jamesa Dio, przez co momentami brzmi bełkotliwie. W "Take Me Back to Doomsday" dla odmiany mikrofon przejmuje gitarzysta Clem Clempson, którego śpiew jest mniej drażniący, ale przy tym kompletnie nijaki, co znów zaniża poziom. Instrumentalnie tym razem jest zdecydowanie lepiej. To całkiem fajna, dynamiczna piosenka, napędzana świetną grą sekcji rytmicznej i niemal hardrockową gitarą, a do tego udanie wzbogacona partiami saksofonu, fletu oraz klawiszy. Utwór znalazł się niestety w wyjątkowo niefortunnym położeniu, pomiędzy "Time Lament" i "The Daughter of Time". Oba charakteryzują się aranżacyjnym rozmachem. W ich nagraniu uczestniczyła pięcioosobowa sekcja smyczkowa oraz dodatkowi muzycy grający na dęciakach. Okropnym patosem ociekają także partie Farlowe'a, co razem daje tak fatalny efekt, że nie ratują tego nawet bardzo dobra gra instrumentalistów zespołu.

O tym, że album nagrywany był w pośpiechu, świadczy chociażby sięgnięcie po kompozycję Jacka Bruce'a i Pete'a Browna, "Theme for an Imaginary Western" z albumu "Songs for a Tailor" byłego basisty Cream. Nagranego zresztą z pomocą Hisemana i Heckstall-Smitha. To już drugi utwór z tego longplaya, który przeszedł do repertuaru Colosseum. Parę miesięcy wcześniej muzycy zarejestrowali "Rope Ladder to the Moon", zresztą na tworzony w równie błyskawicznym tempie "The Grass Is Greener". Tamtemu utworowi chociaż nadali trochę własnego charakteru, abstrahując już od efektu. Do "Theme for an Imaginary Western" nie wnieśli absolutnie nic, poza bardziej teatralną partią wokalną. To zupełnie niepotrzebne nagranie. Choć jeszcze bardziej zbyteczny jest koncertowy "The Time Machine". Jasne, Hiseman to fantastyczny perkusista, zwłaszcza na rockowe standardy. Z przyjemnością słucham jego gry w pozostałych nagraniach. Jednak słuchanie przez osiem minut samych bębnów, nawet tak intensywnych jak tutaj, jest cholernie nużące. Może gdyby perkusista zaprezentował tu więcej technik, ale on praktycznie cały czas robi to samo! Znacznie lepiej prezentuje się "Downhill and Shadows" - klasyczny blues w wolnym tempie, świetnie zagrany. Nawet Farlowe aż tak bardzo nie szarżuje, stara się śpiewać w bardziej subtelny sposób i zostawia dużo miejsca na solowe partie instrumentalistów. Jednak zdecydowanie najlepszym fragmentem całości jest instrumentalny "Bring Out Your Dead", godny następca "Valentine Suite", a choć skondensowany do czterech minut, to znacznie bardziej treściwy od innych utworów z tej płyty, pełen świetnych pomysłów.

"Daughter of Time" to album nierówny, nieklejący się w całość, kompletnie niepotrzebnie wydłużony o perkusyjne solo z koncertu, a wcześniej zbyt często spychający na dalszy plan to, co tu najlepsze, czyli grę instrumentalistów zespołu. Kilka fragmentów na poziomie wcześniejszych dokonań Colosseum tylko pogłębia żal, że zespół nie gra tu tak przez cały czas.

Paweł Pałasz

..::TRACK-LIST::..

CD 4 - Daughter Of Time (1970):
1. Three Score And Ten, Amen 5:38
Bass Guitar - Mark Clarke
Flute, Saxophone [Alto Tenor Soprano Baritone], Vocals - Barbara Thompson
Vocals - Chris Farlowe
Voice [Spoken Word] - Dick Heckstall-Smith
Written By Clempson, Greenslade, Hiseman

2. Time Lament 6:12
Arranged By [Arrangements] - Neil Ardley
Bass Guitar - Louis Cennamo
Cello [1st] - Charles Tunnell
Cello [2nd] - Fred Alexander
Flugelhorn, Trumpet - Harold Beckett
Flute, Saxophone [Alto Tenor Soprano Baritone], Vocals - Barbara Thompson
Trombone - Derek Wadsworth
Viola - Nicholas Kraemer
Violin [1st] - Jack Rothstein
Violin [2nd] - Trevor Williams
Vocals - Chris Farlowe
Written By Greenslade, Hiseman

3. Take Me Back To Doomsday 4:25
Bass Guitar - Louis Cennamo
Flute, Saxophone [Alto Tenor Soprano Baritone], Vocals - Barbara Thompson
Vocals - Dave Clempson
Written By Clempson, Greenslade, Heckstall-Smith, Hiseman

4. The Daughter Of Time 3:33
Arranged By [Arrangements] - Neil Ardley
Bass Guitar - Louis Cennamo
Cello [1st] - Charles Tunnell
Cello [2nd] - Fred Alexander
Flugelhorn, Trumpet - Harold Beckett
Flute, Saxophone [Alto Tenor Soprano Baritone], Vocals - Barbara Thompson
Trombone - Derek Wadsworth
Viola - Nicholas Kraemer
Violin [1st] - Jack Rothstein
Violin [2nd] - Trevor Williams
Vocals - Chris Farlowe
Written By Dennen, Greenslade, Heckstall-Smith

5. Theme For An Imaginary Western 4:06
Bass Guitar - Mark Clarke
Vocals - Chris Farlowe
Written By Bruce, Brown

6. Bring Out Your Dead 4:19
Written By Clempson, Greenslade, Hiseman

7. Downhill And Shadows 6:13
Bass Guitar - Louis Cennamo, Mark Clarke
Vocals - Chris Farlowe
Written By - Clempson, Greenslade

8. The Time Machine 8:12
Written By Hiseman

Bonus Tracks:
9. Bring Out Your Dead (Demo) 4:44
Written By Clempson, Greenslade

10. Jumping Off The Sun (Chris Farlowe Vocal Version) 3:36
Producer - Jon Hiseman
Vocals - Chris Farlowe
Written By Tomlin, Taylor

11. The Pirate’s Dream 12:04
Producer - Jon Hiseman
Written By Clempson, Heckstall-Smith, Hiseman

..::OBSADA::..

Chris Farlowe - lead vocals (tracks 1, 2, 4, 5, 7)
Dick Heckstall-Smith - soprano and tenor saxophones; spoken word (track 1)
Dave 'Clem' Clempson - guitar; lead vocals (track 3)
Dave Greenslade - organ, piano, vibes, backing vocals
Mark Clarke - bass guitar (tracks 1, 5, 7)
Jon Hiseman - drums, percussion

Additional personnel:
Barbara Thompson - flute, alto, soprano, tenor, and baritone saxophones, backing vocals (tracks 1-4)
Louis Cennamo - bass guitar (tracks 2-4, 6)

https://www.youtube.com/watch?v=gsMiRBzL11I
Hasta la vista, baby!